Nyhet

Allt fler anmäler åldersdiskriminering till DO

Antalet anmälningar till Diskrimineringsombudsmannen (DO) som gäller åldersdiskriminering har ökat avsevärt de senaste nio åren, enligt färska siffror som PROpensionären begärt ut. Ett av de vanligaste skälen är att uppleva åldersdiskriminering vid köp av varor eller tjänster.

Publicerad 2 april apr 2024
Har du nekats lån på banken utan anledning? Foto: iStock

Du blir snorkigt behandlad av servicepersonal som slänger ur sig en förolämpning som gäller din ålder. Eller så nekas du – utan andra argument – lån på banken. Eller så kan du inte använda en viss tjänst för att du saknar smart telefon med mobilt bank-id.
Dessa typer av händelser – eller snarare anmälningarna av dem till Diskrimineringsombudsmannen – har blivit allt vanligare det senaste decenniet, visar statistik som PROpensionären har begärt ut från DO. För nio år sedan, 2015, fick DO in 282 ärenden som gällde just åldersdiskriminering, medan motsvarande siffra 2022 var 489.
– Vi får in fler anmälningar än vi har möjlighet att utreda, säger Love Ander, utredare vid DO:s analysenhet, till PROpensionären.

Varför antalet anmälningar kring åldersdiskriminering ökat vill han inte spekulera i – ett skäl kan vara att anmälningar till DO ökat generellt. Den allra vanligaste typen av anmälningar som gäller just åldersdiskriminering berör arbetslivet, både vid rekrytering och diskriminering på en arbetsplats. Näst vanligast är dock anmälningar inom området varor och tjänster.
– Det kan handla om att digitaliseringen i samhället missgynnar gruppen äldre, att företag exempelvis kräver att man har mobilt bank-id i smarta telefoner och att man behöver vissa appar för att kunna utnyttja varor och tjänster, säger Love Ander.

+
-