Banken lystrar till PRO:s krav om ökad säkerhet
Efter påverkan från bland annat PRO har en av landets storbanker infört konton med längre överföringstid i syfte att förhindra bedrägerier. Fler banker undersöker nu liknande lösningar.
Efter påverkan från bland annat PRO har en av landets storbanker infört konton med längre överföringstid i syfte att förhindra bedrägerier. Fler banker undersöker nu liknande lösningar.
Som en del av arbetet med att försvåra för bedragare att lura svenska bankkunder har en av Sveriges storbanker, Nordea, lanserat ett nytt sparkonto, som förutom högre ränta har tre dagars fördröjning på uttag. Syftet är att öka möjligheten att stoppa transaktioner om man misstänker att man har blivit utsatt för ett bedrägeri.
”Många bedrägerier går ut på att försätta offret i en situation av panik och stress där man inte agerar rationellt. I många fall handlar det om att genom social manipulation förmå offret att lämna ut koder eller i ökad utsträckning själv skicka pengar till ett främmande konto, ofta utomlands”, skriver Hugo Laigar, presskontakt vid Nordea, i ett mejlsvar till PROpensionären.
Vill man exempelvis överföra 1000 kronor från sitt sparkonto till personkonto kommer pengarna först efter tre dagar in på personkontot. Vill man i sin tur överföra pengar till sparkontot från personkontot kommer pengarna in direkt. Banken införde visserligen denna typ av konto i mitten av januari i år. Men påverkan från bland andra PRO har bidragit till utvecklingen av ett sådant sparkonto, enligt Hugo Laigar.
Banken har fler verktyg för att förhindra bedrägerier, framhåller han. Transaktioner övervakas exempelvis dagligen och personliga begränsningar av belopp för utsatta grupper har införts, något som hindrar transaktioner som tydligt avviker från kundens normala mönster.
”Vi stoppar bedrägerier varje dag. Nu siktar vi på att stoppa ännu fler”, säger Hugo Laigar.
Åsa Lindestam, ordförande för PRO, välkomnar denna nya typ av konton.
– Det är bra att bli lyssnad på. Vi hoppas att fler banker gör som Nordea, säger Åsa Lindestam till PROpensionären.
En förhoppning som till viss del tycks vara på väg att infrias. På PROpensionärens fråga om andra banker i landet planerar att införa liknande konton svarar Länsförsäkringar att det är en av flera lösningar som man tittar på. Hos dem kan en kund också sätta upp beloppsbegränsningar för uttag och överföringar från sitt konto genom att kontakta sitt länsförsäkringsbolag, meddelar Ola Kallemur, pressansvarig vid Länsförsäkringar.
Även SEB har beloppsbegränsningar och tidsfördröjning på vissa lösningar och tjänster, meddelar Johanna Helsing Martin, pressansvarig vid SEB.
”Samtidigt vet vi att kriminella hela tiden försöker hitta nya sätt att utnyttja det finansiella systemet och bedra bankers kunder. Vi arbetar därför löpande med olika åtgärder samt med att stärka våra system, rutiner och processer”, uppger hon i ett mejlsvar till PROpensionären.
Även Handelsbanken undersöker just nu åtgärder som fördröjning av transaktioner, individuella beloppsgränser och dubbelsignering, berättar Eva Rångevall, samordnare bedrägeriprevention vid Handelsbanken.
”Det finns också andra möjligheter att skydda sig mot oönskade transaktioner, genom att exempelvis spärra Swish från att skicka pengar, så att det endast går att ta emot betalningar”, poängterar hon.
Vid Danske Bank kan kunden välja när en betalning ska genomföras och själv ange beloppsgränser per dag och vecka, framhåller Danske Banks presstjänst i sitt mejlsvar till PROpensionären, och tillägger:
”Men när banken har tagit emot uppdrag om betalning har banken enligt betaltjänstlagen skyldighet att genomföra den.”
I början av februari hade PRO ett möte med landets storbanker om hur de skulle arbeta för att få stopp på äldrebedrägerier.
Organisationen lade då fram en rad förslag som den hoppas ska prövas och genomföras av bankerna.
En åtgärd bör enligt PRO vara att lätta på sekretessen när det gäller målvakter, så att banker snabbt kan dela namn och personnummer med varandra.
PRO vill även se ett system liknande det som nu är på väg att införas i Storbritannien. I detta system ska den bank som står för den olagliga transaktionen också betala hälften av summan i bedrägeriet, medan banken som tar emot pengarna betalar den andra hälften.
Förutom inställningsbara överföringsfördröjningar vill PRO bland annat se beloppsbegränsningar och spärr mot överföringar till icke godkända konton.
Efter påsk ska PRO ha ett nytt, uppföljande möte med bankerna.