BEDRÄGERI

Banken lystrar till PRO:s krav om ökad säkerhet

Efter påverkan från bland annat PRO har en av landets storbanker infört konton med längre överföringstid i syfte att förhindra bedrägerier. Fler banker undersöker nu liknande lösningar.

Publicerad 21 februari feb 2024
EU-medborgare ska skyddas bättre mot bedrägerier. Det är syftet med förslaget om en ny betaltjänstförordning som EU-parlamentet tagit ställning till. Foto: Brian A Jackson / iStock

Som en del av arbetet med att försvåra för bedragare att lura svenska bankkunder har en av Sveriges storbanker, Nordea, lanserat ett nytt sparkonto, som förutom högre ränta har tre dagars fördröjning på uttag. Syftet är att öka möjligheten att stoppa transaktioner om man misstänker att man har blivit utsatt för ett bedrägeri.

”Många bedrägerier går ut på att försätta offret i en situation av panik och stress där man inte agerar rationellt. I många fall handlar det om att genom social manipulation förmå offret att lämna ut koder eller i ökad utsträckning själv skicka pengar till ett främmande konto, ofta utomlands”, skriver Hugo Laigar, presskontakt vid Nordea, i ett mejlsvar till PROpensionären.

+
-