Därför är Digisenprojektet viktigt
PRO:s Digisen är ett projekt som syftar till att göra äldres digitala vardag enklare. Här svarar projektledaren Cecilia Parkert på frågor om hur det är tänkt att Digisen ska förverkliga den visionen.
PRO:s Digisen är ett projekt som syftar till att göra äldres digitala vardag enklare. Här svarar projektledaren Cecilia Parkert på frågor om hur det är tänkt att Digisen ska förverkliga den visionen.
Vad är Digisen?
– Digisen är ett projekt som drivs av PRO Riks i samarbete med föreningen Begripsam, med projektmedlemmar från PRO Kalmar.
Projektet pågår 2021–2024 och finansieras av Allmänna arvsfonden. PRO-medlemmar och förtroendevalda arbetar ideellt inom projektet.
Syftet är att göra äldres digitala vardag enklare. Vi vill minska det digitala utanförskapet bland äldre på två olika sätt: Dels genom att rusta äldre att bli digitala, eller mer digitala. Dels genom att arbeta för att digitala tjänster ska vara enkla att använda.
Varför är projektet viktigt?
– Det är viktigt för oss alla att vara självständiga och klara oss själva.
För den som inte alls är digital har det blivit svårare att göra vardagliga saker. Som att betala räkningar, boka läkartider, köpa biljetter och lösa parkering.
Det är också viktigt att hänga med i utvecklingen, men det är inte alltid så lätt. Särskilt inte om man har drabbats av sjukdom. Eller om man har nedsatt syn eller hörsel, har svårt med arbetsminnet, hålla fokus eller planera.
Dessutom är många digitala tjänster alltför krångliga. Det kan leda till att man känner sig dum, eller för gammal, när det egentligen är tjänsten som inte är byggd utifrån hur människor fungerar. På grund av krångliga tjänster kan man till exempel råka ut för utebliven medicin, att fakturor går till inkasso, eller att man tecknar avtal man inte ville ha. Det är dåligt, både för individen och för samhället.
Vad har ni gjort hittills?
– Under de första två åren har vi genomfört en mängd olika insatser och aktiviteter. Bland annat har vi ordnat prova-på-tillfällen, öppna hus, digifika och olika möten. Ofta tillsammans med biblioteken.
Vi har också genomfört två stora enkäter: En om deltagande i det digitala samhället och en om kommuners webbplatser och e-tjänster.
I olika arbetsgrupper har vi testat verktyg och granskat digitala tjänster, som SVT-play, Min myndighetspost, kommuners e-tjänster och Kivra, samt kommit med förslag på lösningar. Och vi har arbetat samskapande om visionära prototyper av 1177 och en fiktiv bank-app.
Vad återstår att göra?
– Projektet tar slut den 29 februari 2024 och därefter ska lärdomarna från Digisen användas i PRO:s ordinarie verksamhet. Därför behöver vi sprida kunskapen inom PRO. Resultaten ska komma alla äldre till del, så vi behöver även nå ut utanför PRO.
De som skapar och tillhandahåller digitala tjänster är också en målgrupp. Vi kommer att dela våra undersökningsresultat, metoder och material, med företag, myndigheter, kommuner och organisationer.
Kan jag bidra till Digisen på något sätt?
– Den som vill arrangera ett prova-på-tillfälle eller starta en verksamhet bör prata med sin egen PRO-förening. Ett pilotprojekt har också startats i fyra PRO-distrikt, för att hitta handledare för de som vill utbilda i smarta telefoner.
Just nu samlar Digisen in kunskaper och framgångsfaktorer från personer som har erfarenhet av att anordna prova-på-tillfällen eller studiecirklar om digitala tjänster eller produkter. Alla som vill bidra är varmt välkomna att höra av sig! ●