FRÅGA: Jag har överlämnat en framtidsfullmakt som ger min dotter rätt att sörja för både min person och mina ekonomiska ärenden. Nu har jag fått veta att min framtidsfullmakt inte kommer att godtas av Nordea. De kräver en framtidsfullmakt på en egen blankett. Handelsbanken vill ha en framtidsfullmakt på svenska bankföreningens blankett. Detta innebär att jag måste ha en framtidsfullmakt per bank och dessutom en för andra myndighetskontakter. Varför måste jag ha flera olika framtidsfullmakter för att min dotter ska kunna betala mina räkningar och ta hand om mina bankkonton och kontakter med myndigheter och omsorgsgivare?
FRÅGA: Vet ni varför banken inte godkänner en framtidsfullmakt? Jag kan inte ens beställa en ny bankdosa till min man som är dement och varken har e-post eller bank-id. Banken svarar bara att han måste besöka ett bankkontor. De vägrar också att svara på de ekonomiska frågor jag har. I framtidsfullmakten står att jag får sköta alla våra ekonomiska ärenden så jag förstår inte varför det inte fungerar. Bör jag skaffa intyg från hans läkare kanske?
SVAR: Bankdosa och bank-id är personliga legitimationer som endast kan beställas och lämnas ut till personen i fråga. Det är därför inte möjligt för en fullmaktshavare att beställa bank-id eller bankdosa för fullmaktsgivaren. En framtidsfullmaktshavare kan inte heller använda fullmaktsgivarens bankdosa, bank-id eller annan legitimation och låtsas vara fullmaktsgivaren. Fullmaktshavaren ska alltid agera i eget namn för fullmaktsgivarens räkning.
Om det finns en normal framtidsfullmakt ska det gå att med stöd av fullmakten betala räkningar och sköta andra ekonomiska angelägenheter för fullmaktsgivaren. Men det kan innebära att fullmaktshavaren måste ta sig till ett bankkontor, visa upp fullmakten och betala räkningar och utföra andra ärenden med hjälp av personalen på bankkontoret.
För att göra det möjligt för fullmaktshavaren att kunna betala fullmaktsgivarens räkningar och sköta andra bankärenden via internet, har bankerna infört olika möjligheter för att ge fullmaktshavaren behörighet att i eget namn hantera fullmaktsgivarens ekonomi. Nordea har till exempel en egen framtidsfullmakt som kompletterar en vanlig framtidsfullmakt just genom att den ger fullmaktshavaren behörighet att i eget namn använda internetbanken för fullmaktsgivarens räkning.
Det är viktigt att i samband med upprättandet av en framtidsfullmakt ta kontakt med sin bank och fråga vad som krävs för att fullmaktshavaren ska ha möjlighet att betala räkningar och sköta övrig ekonomi digitalt. De banker som inte har enkla rutiner för detta riskerar givetvis att förlora kunder, då det knappast är realistiskt att i längden betala räkningar och utföra andra ärenden över disk. Bankkontoren kommer inte heller att bli fler i framtiden, och rena internetbanker har som regel inga fysiska kontor överhuvudtaget.
Problemet är givetvis störst för de vars framtidsfullmakt redan har trätt i kraft, och som inte har kompletterat med den behörighet som deras bank kräver. Om viljan att hjälpa sin bankkund finns, borde det dock vara möjligt för bankerna att kunna ge även deras fullmaktshavare rätt att, med stöd av den befintliga framtidsfullmakten, sköta åtminstone betalning av normala räkningar via internet.