
Den här sidan är ju ett tydligt tecken på att kvinnorna har tagit över musikvärlden.
Fullständigt och totalt.
Inga manliga artister är ens i närheten av de två pansardrottningarna Taylor och Beyoncé.
Beyoncés bakgrund är den svarta popsoulen och gruppen Destiny’s Child. Hon har bara blivit större och större.
Och så plötsligt 2024; nu skulle hon sjunga country, den vita mannens härskarmusik.
Hur det gick?
Ja, singeln med Texas hold ´em blev ju en enorm succé och om hon blev ifrågasatt för att haka på countrytrenden och svika sina rötter så tystnade väl det gnället snabbt när hon stillsamt påpekade att banjon är ett urgammalt instrument från Afrika. Så det så.
Och nya albumet är alldeles strålande. Jag har sällan hört en så självklart imponerande insats från en sångerska sen Aretha Franklin sjöng Respect. Kompet är en vägg av ljud, rytmer och känsla med både country och heta stadsnätter. Beyoncé-land, kort sagt.
Taylor Swift har gått motsatt väg – hon började med country men blev poptjej. Hennes album 1989 sätter jag som ett av pophistoriens bästa nånsin.
Nya skivan är dels en normal LP och dels en två timmar lång opera av allt det som Swift gör bästa; smarta låtar, ännu smartare texter och sång som hon levererar så lätt och självklart.
Ingen skriver bättre poesi om nationens tillstånd och sin egen kärleksmärta än Swift.
Ena stunden konstaterar hon att alla hennes vänner luktar hasch och bäbisar (!).
Sen skaldar hon så episkt vackert att man baxnar:
”You’re not Dylan Thomas/ I’m not Patti Smith/ This ain’t the Chelsea Hotel/ We’re modern idiots.”
Det är så fint att jag inte ens vågar översätta …
Pansarkryssarna Swift och Carter styr USA.
På rätt väg.
Cowboy Carter
Beyoncé
The Tortured Poets Department
Taylor Swift
Missa inte Grace!
Ibland hör man röster som är så självklara att man bara stannar upp och undrar om världen kommer att vara densamma efter det här.
Nina Simone, Janis Joplin, Maria Callas.
När jag först hörde Grace Cummings hade jag ingen aning om vem hon var. Efteråt visste jag att jag kommit hem.
Grace är australiensare. Det här är hennes tredje album och alla bitar har fallit på plats. Låtarna är storslagna och melodiska på ett helt sjävklart sätt. Som om hennes musik uppfanns här och nu.
Rösten påminner en del om Dusty Springfields. Salig i åminnelse. Lite raspigare, lite souligare, lite soligare.
Jag vet inget om hennes privatliv. Vill inte veta. Det enda jag hör är att hon sjunger för livet. Eller i alla fall för mig. En ömsint smekande svetslåga.
Missa henne inte.
Världen blir aldrig densamma.
Ramona
Grace Cummings
I mina lurar
● Barbra Streisand är tillbaka med ny musik och om man inte var så artig skulle man misstänka att hon tagit hjälp av AI eftersom 82-åringen på nya ”Love will survive” låter nästan kusligt lik sig själv som 25-åring.
● Glenn Campbell är ju alltid så härligt mesig att man inte kan tycka illa om honom. På ”Duets” har han samlat vänner – alltifrån Brian Wilson till Dolly Parton och alla har det så himla mysigt.
● Jesper Lindell är dalmas men låter förtjusande lik The Band. Nya albumet ”Before the sun” är mycket fint.