Musik

Underbarnet har blivit stor

Taylor Swift kom fram som countryns underbarn och blev allt det som underbarn blir; sönderälskad, utnyttjad och brådmogen.

På American music awards-galan 2022 vann Taylor Swift hela sex utmärkelser, däribland priset som Årets artist. Foto: Jordan Strauss/AP

2014 kom hon dock med av de bästa albumen som världen skådat – sen Beatles Revolver – när hon släppte 1989 som sen bisarrt nog kom ut i en mansgrisig, men ljuvlig, version av Ryan Adams som själv sen dess både hunnit bli superstjärna och utkastad från musikscenen efter rapporter om övergrepp.
Så kan det gå.
Nu är Taylor tillbaka i soundet som gjorde hennes egen 1989 epokgörande. Knövlig popmusik, skulle jag kalla den. Lite krånglig, men fullständigt underbar.
Resultatet vet vi; internet skakade av alla som ville lyssna när albumet släpptes. Spotify gick sönder. Biljettsläppet till hennes sommarturné fick USA:s president att agera lugnande.
Nästan som på Beatles tid.
Så stor är Taylor.

Midnights av Taylor Swift.

Och hur låter det då? Är det bra? Svaret är att det är mycket bra. Ofta fantastiskt bra. Taylors mezzoalt alternerar med flickaktig sopran. Bäst är det på djupet. Alldeles fantastiskt bra är det när hon skrivit låtarna ihop med Jack Antonoff och verkligen låter dem bre ut sig. Tidigare under 2022 gjorde hon några låtar som var tio minuter långa och slutgiltigt visade att hon kunde gripa tag lika mycket som John Lennon i A day in the life.
Och till det kommer Taylors texter som berättar om livet för en ung kvinna som alla tror har allt, men som kanske bara egentligen drömmer om att ha allt det som hennes unga publik tar för givet:
”Sometimes I feel like everybody is a sexy baby/And I’m a monster on the hill” (Ibland känns som som om alla andra är sexiga älsklingar/Och jag är ett monster på berget).
Midnights
Taylor Swift

+
-