Myndigheten som ska samordna digitaliseringen
PROpensionären ställde fem frågor till Myndigheten för digital förvaltnings, DIGG:s, presskommunikatör Pia Ohlén.
PROpensionären ställde fem frågor till Myndigheten för digital förvaltnings, DIGG:s, presskommunikatör Pia Ohlén.
Vad gör DIGG?
– DIGG ska samordna och stödja den förvaltningsgemensamma digitaliseringen i syfte att göra den offentliga förvaltningen mer effektiv och ändamålsenlig.
Känner myndigheten till PRO:s projekt Digisen?
– Nej, men det låter som ett bra projekt som vi hoppas ska vara till både nytta och glädje för mottagarna. Vi vill gärna veta mer om det.
Vilka offentliga aktörer har fått motta synpunkter på att tillgängligheten inte är den bästa?
– Bland de aktörer vars webbplats eller app genomgått en manuell granskning och som hittills har fått motta synpunkter i form av ett granskningsprotokoll märks bland andra Försäkringskassan, Folkhälsomyndigheten, Trafikverket, Stockholms stad, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, 1177 Vårdguiden/Inera, Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och Transportstyrelsen.
– De 282 aktörer vars webbplatser genomgått en automatisk granskning har fått ta del av resultatet i form av en granskningsrapport.
Hur går man tillväga när man vill klaga på en webbplats?
– Brister i tillgänglighet ska i första hand påtalas till den offentliga aktör som man anser inte lever upp till kraven. Man ska kunna kontakta den offentliga aktören via en funktion i aktörens tillgänglighetsredogörelse. Man kan även göra en anmälan till DIGG, antingen via en anmälningsfunktion som finns på DIGG:s webbplats, eller via post, e-post eller telefon.
Vad kan den som klagar förvänta sig för åtgärd?
– DIGG tar alltid emot anmälningar och skickar bekräftelse på att en anmälning har tagits emot, men vi har ingen skyldighet att agera på den. Anmälningar bör betraktas av allmänheten som tips till DIGG, som kan besluta att inleda tillsyn till följd av anmälningar eller övervakning. Om DIGG inleder tillsyn så gör vi det inte som ombud för den som har anmält. DIGG kommer alltså inte att företräda den som anmäler och personen blir inte part i tillsynsärendet. Att DIGG inte går vidare med en anmälan betyder heller inte att någon bedömning gjorts över huruvida anmälaren har rätt. DIGG kan inom ramen för tillsyn granska en anmäld aktör vid ett senare tillfälle.
– På vår webbplats digg.se kan du läsa mer om anmälan om bristande tillgänglighet, och vad DIGG gör.
Läs också: Därför är det svårt att använda digitala tjänster
Är du intresserad av att granska olika webbsidor och e-tjänsters tillgänglighet? Digisen-projektet söker fler deltagare. Du behöver inte vara it-proffs, men du ska vara intresserad av att använda digitala tjänster. För mer info:
sök på projektet-digisen,
på pro.se