Sverige runt i snigelfart med traktor
Snacka om att ta det lugnt. Här kommer PRO:aren Gert-Åke Sommar med sin guldkalv – en Ferguson 35. De senaste somrarna har han kuskat land och rike runt med den nu 69-åriga trotjänaren.
Snacka om att ta det lugnt. Här kommer PRO:aren Gert-Åke Sommar med sin guldkalv – en Ferguson 35. De senaste somrarna har han kuskat land och rike runt med den nu 69-åriga trotjänaren.
Det kryllar av grållar, smeknamnet på den gråfärgade traktorn Ferguson TE-20. Men efterträdaren Ferguson 35, guldkalven kallad, som bara tillverkades i ett och ett halvt år är betydligt mer sällsynt.
Så när Gert-Åke Sommar – som är medlem i blekingska PRO Ramdala – hittade en Ferguson 35 från 1956 som var till salu slog han till.
Året var 2013 och skicket var absolut inte det bästa.
– Man kan lugnt säga att det var ett renoveringsobjekt, säger Gert-Åke med ett stort leende när han visar upp en bild på hur nyförvärvet såg ut när han hämtat hem det.
Ålder: 77 år.
Bor: Ramdala, Karlskrona.
Familj: Frun Britt.
Fd yrke: Yrkeschaufför.
Medlem: PRO Ramdala.
Intressen: Traktorer av alla de slag, och resor.
Traktorn hade stått utomhus i många år och av den forna grå glansen fanns inget kvar, inte ens färgen var den rätta.
– När de bönder som 1956 köpt en grå och bronsfärgad Ferguson 35 fick se att de kommande modellerna från Massey Ferguson var röda, passade de på att lacka eller helt enkelt måla om sina traktorer med röd färg. På så sätt såg det ut som att de hade en ny Massey Ferguson när de i själva verket körde en gammal Ferguson, säger Gert-Åke Sommar som fick fullt upp efter nyförvärvet.
Dieselmotorn fungerade som den skulle efter lite justeringar och därefter gick han grundligt till väga genom att plocka isär det mesta som gick att plocka isär.
– Jag bytte bromsar, packboxar och tömde dieseltanken som var full med avlagringar och grus. Sen var det bara att slipa och få allt omlackerat i originalfärgerna grått och brons, säger han och tillägger att när traktorn väl var klar ville han använda den så mycket som möjligt.
Gert-Åke ägde en gammal hästtransportvagn med ett fint underrede, så vad passade bättre än att använda den till att bygga en egenkonstruerad prärievagn med övernattningsmöjligheter?
Ett rejält kapell spändes över konstruktionen och sen var det bara att inreda bodelen med en enkel bänk som sängunderrede, fotogenvärmare samt uttag för el.
– Det är enkelt men fungerar bra, även om det kan bli kallt på nätterna, till och med under sommaren. Men då är det bara att starta fotogenvärmaren eller elelementet om det finns elanslutning.
De första provturerna gav mersmak och samtidigt blev hans kompisar som också har äldre traktorer nyfikna på det här med att semestra med traktor och vagn, och snart hade man fått ihop ett litet gäng som gav sig av tillsammans.
De hade tidigare gjort långturer med traktorer men utan vagnar, och istället övernattat på olika bed & breakfast. Nu upptäckte de att det blev roligare och mer spontant om de hade med sig egna boenden. En del har vanliga husvagnar medan andra har byggt egna vagnar.
”I Ramdala Gråller’s är den yngste deltagaren 70 och den äldste 89 år”
Gänget som kallar sig Ramdala Gråller’s brukar åka i maj varje år men 2020 och 2021 fick de ställa in på grund av pandemin. Nu är ambitionen att kunna fortsätta med resorna så länge deltagarna orkar och har lust.
För precis som med traktorerna är även de som rattar ekipagen lite till åren komna, yngste deltagaren är 70 och äldste 89.
– I våras åkte vi cirka 40 mil på fyra dagar, och det är en ganska lagom sträcka. Vi har en snitthastighet på cirka 20 kilometer i timmen så det blir många timmar bakom ratten. Men det var ingen som kände sig trött på kvällarna, utan alla tyckte att det var kul att ge sig ut på vägarna. Faktum är att inga bilister tutat på oss för att vi kör så långsamt, istället ser vi att många fotograferar och filmar oss. Så vi har blivit lite av kändisar på nätet skulle jag tro.
Under årens lopp har gänget betat av de flesta av vägarna runt Ramdala, som ligger utanför Karlskrona, och man försöker även att se så mycket som möjligt som har anknytning till veteranfordon i allmänhet och äldre traktorer i synnerhet.
Under den senaste Ölandsturen besökte man bland annat det stora lantbruksmuseet i Störlinge samt Saab-museet i Södra Gärdslösa.
Av allt att döma är traktorerna välskötta och man har inte råkat ut för några allvarligare haverier, med undantag för någon punktering och en fläkt som skadat en kylare.
Skulle oturen vara framme finns det flera hundra års samlad teknisk kompetens bland deltagarna samtidigt som de har med sig en dragstång för att i värsta fall kunna bogsera.
– Vi är alla med i Grålleklubben och kan då få hjälp av någon av alla de Grålledoktorer som finns längs vägarna, säger Gert-Åke Sommar som inte har några speciella planer för sin guldkalv den kommande tiden.
Nyligen bytte han däcken och förutom regelbunden översyn är det bara att tuta och köra. ■
… 1956 kom Ferguson 35, som var efterträdare till den klassiska grållen.
… FE35 målades precis som grållen i grått men delar lackerades med bronsfärg.
… FE35 såldes till en början med bensin-, fotogen-, eller dieselmotorer från Standard Motor Company.
… 1957 märktes traktorerna med Massey Ferguson och målades röda.
… 1959 fick alla FE35 en trecylindrig dieselmotor från Perkins.