EKONOMI

Lotta: Varför får jag inte betala mammas räkningar digitalt?

Det är både tidskrävande och dyrt för Lotta att betala sin mammas räkningar. Varje gång måste hon uppsöka ett bankkontor och visa upp framtidsfullmakten. Det går inte att betala digitalt – eftersom hon har fel fullmakt.

Eftersom flera av mammans räkningar inte kan betalas med autogiro måste Lotta infinna sig på bankkontoret, med framtidsfullmakten i original, varje gång det är dags att betala. Foto: iStock

Minst en gång i månaden, ibland oftare, måste Lotta boka tid på ett av Nordeas bankkontor och betala 150 kronor per räkning över disk. Trots att hon har en framtidsfullmakt utfärdad av jurist nekar banken henne möjlighet till digital betalning – fastän Nordea har utvecklat en tjänst för just detta. Fullmakten är nämligen inte bankens egen.
– Då har jag ändå tur som bor i Stockholm och har tillgång till bankkontor. Många ute i landet har inte den servicen, säger hon.

En del månader kan det bli 1200 kronor bara i avgifter, berättar Lotta som hört av sig till PROpensionären. Hon är frustrerad över att behöva lägga så mycket tid på bankbesök – tid som tas från det egna arbetet. Men hon vill också belysa problemet med avgifterna som belastar många – inte minst dem med låga pensioner.
– Vi är många som har det så här; anhöriga, äldre som inte är digitala och personer med funktionsnedsättningar.

+
-