FRAMTIDSFULLMAKT

PRO om framtidsfullmakter: Systemet fungerar dåligt

Tanken med framtidsfullmakter är bra – men systemet fungerar dåligt i praktiken. Det anser Christine Cars-Ingels, PRO:s generalsekreterare, som kräver att både banker och lagstiftare nu tar ansvar.

Publicerad
idag
Christine Cars-Ingels, generalsekreterare för Pensionärernas riksorganisation, PRO. Foto: Anneli Nygårds

Att framtidsfullmakter upplevs som krångliga är ingen nyhet för PRO. Organisationen får återkommande samtal från medlemmar om svårigheter att använda fullmakter, brist på digitala lösningar och höga kostnader, vilket skapar både frustration och merarbete i vardagen.

– Det är krångligt, ser olika ut mellan banker och leder ofta till att anhöriga inte kan sköta vardagsekonomi digitalt, trots att fullmakten är giltig. I praktiken tvingas många tillbaka till manuella lösningar, vilket framstår som både omodernt och ineffektivt, säger Christine Cars-Ingels och fortsätter:
– Det är inte rimligt att det kostar 50–200 kronor per räkning att betala över disk. Att betala räkningar är en grundläggande vardagsfunktion, och i dag blir det i stället en kostnadsfråga för den som inte kan använda digitala tjänster. Avgifterna slår särskilt hårt mot äldre med små ekonomiska marginaler och förstärker den digitala ojämlikheten.

+
-