Nordea behöver inte ersätta bedrägeriutsatt
Nordea behöver inte ersätta en bankkund som via Swish blev lurad på 100 000 kronor. Det konstaterar Stockholms tingsrätt i ett domslut. Konsumentombudsmannen, som förlorade målet, kommer att överklaga.
Nordea behöver inte ersätta en bankkund som via Swish blev lurad på 100 000 kronor. Det konstaterar Stockholms tingsrätt i ett domslut. Konsumentombudsmannen, som förlorade målet, kommer att överklaga.
– Det är beklagligt att man inte anser att bankerna har ett större ansvar, säger Ola Nilsson, sakkunnig i konsumentpolitik på Pensionärernas riksorganisation, PRO.
En principiellt viktig fråga har blivit avgjord i Stockholms tingsrätt: vilket ansvar har bankerna att ersätta någon som blivit utsatt för ett bedrägeri.
Det var Konsumentombudsmannen (KO) som tillsammans med en man som blivit lurad att överföra 100 000 kronor stämde Nordea. KO ville få klarhet i vad bankerna har för ansvar när någon blir lurad att använda banktjänster för att föra över pengar till en bedragare.
Fallet gällde en man som i januari 2023 blev uppringd och under förespegling att det var en säkerhetsåtgärd för att skydda pengarna först höjde beloppsgränsen och sedan med hjälp av Swish förde över 100 000 kronor till en okänd person.
Nordeas inställning har hela tiden varit att man som kund har ett eget ansvar.
KO menar att Nordea borde varit skadeståndsskyldig då banken tillät höjning av kundens Swishgräns och själva transaktionen.
Tingsrätten konstaterade att lagen inte ger något stöd för att banken ska ersätta mannen – då mannen själv var den som utförde transaktionen. Nuvarande lagstiftning skyddar bara om bedragaren själv utför transaktionen genom att exempelvis ha kommit över en bankdosa.
– Vi tycker att bankerna borde ta ett större ansvar då bedrägerierna sker i deras system. Nu fortsätter vi jobba med att det ska bli en ny lagstiftning i Sverige eller på EU-nivå, säger Ola Nilsson på PRO.
Konsumentombudsmannen, som förlorade målet, kommer nu att överklaga domen för konsumentens räkning.