Så skyddar du din identitet
Många undrar hur man tar bort sina personuppgifter från nätet. Här kommer tips på hur du ska göra för att skydda din identitet – och göra det svårare för bedragare att ta reda på saker om dig.
Många undrar hur man tar bort sina personuppgifter från nätet. Här kommer tips på hur du ska göra för att skydda din identitet – och göra det svårare för bedragare att ta reda på saker om dig.
Det finns ett antal sajter på internet där vem som helst kan söka och få veta var du bor och vilket telefonnummer du har. För att få bort din adress och telefonnummer måste du kontakta varje tjänst separat.
Ofta hänvisar de till GDPR (General Data Protection Regulation), men det innebär också att de är skyldiga att radera dina personuppgifter på din begäran. Om en sajt skulle vägra att ta bort dina uppgifter kan du alltid begära en förklaring och överklaga eller anmäla till datainspektionen (heter numera Integritetsskyddsmyndigheten, IMY) om du anser att deras motivering inte håller.
Begär att få en bekräftelse på att dina uppgifter har tagits bort.
Men du ska också veta att dina uppgifter kan dyka upp igen om de hämtas från offentliga register, så du kan behöva upprepa processen.
Om du vill vara absolut säker på att ditt telefonnummer inte visas i olika upplysningstjänster ska du kontakta din teleoperatör för att göra ditt telefonnummer hemligt. Din operatör skickar då inte ut ditt nummer till upplysningstjänster. ●
■ Falska läkare lurar patienter över hela Sverige genom att utge sig för att vara läkare och bokar in påhittade vårdbesök. Med hjälp av QR-koder och bank-id försöker de tömma bankkonton.
■ Har du fått ett brev som efterlyser gravrättsinnehavare och erbjuder bevakning av gravrättsinnehav? Släng det i pappersinsamlingen, uppmanar kyrkogårdsförvaltningen i Stockholm. Det är bedragare som erbjuder en tvivelaktig tjänst. Det finns ingenting som behöver bevakas.
Läs mer på propensionaren.se
Gå in på hitta.se. Logga in med mobilt bank-id för att ta bort dina uppgifter.
Där kan du välja vilka uppgifter du vill ta bort och vad du vill ska stå kvar.
Skicka in och vänta på bekräftelse. Behandlingen kan ta några dagar.
Har du inget mobilt bank-id? Skicka ett brev till kundservice. Bifoga kopia på din giltiga legitimation och beskriv i brevet att du vill ta bort dina uppgifter. Du kan även mejla in till kundservice@hitta.se, bifoga kopia på giltig legitimation och förklara vad ditt ärende gäller.
Adress: Hittapunktse AB, Kundservice, S:t Eriksgatan 121D, 113 43 Stockholm.
Gå till eniro.se. Skrolla längst ner på sidan. Klicka ”Ändra personuppgifter”. Där kan du ta bort dina uppgifter om du kan identifiera dig via mobilt bank-id. Annars kontaktar du kundtjänst för privatpersoner. Där finns ett kontaktformulär som du fyller i och skickar in. Länk till formuläret:
eniro.se/kundservice/privat
På kontaktformuläret anger du att du vill ta bort dina personuppgifter. Du behöver fylla i ditt namn och personnummer så att de kan identifiera dig. Skicka in och vänta på svaret. Vill du ringa är numert till kundtjänst 077-077 97 97.
Gå till Ratsit.se och logga in med ditt konto. Om du inte har ett konto kan du skapa ett gratis. Gå till Kontakt, sedan FAQ (Vanliga frågor). Där hittar du ”Ta bort min information.” Du kan ta bort den själv om du har bank-id. I annat fall kontaktar du Kundservice:
ratsit.se/kontakt och fyller i deras formulär med ditt personnummer och en motivering till varför du vill bli borttagen.
Skicka in din begäran. Du kan också ringa 031-55 35 30.
Det kan ta ett par dagar innan informationen tas bort.
Gå till Mrkoll.se. Till vänster på sidan kan du klicka på ”Om tjänsten”. Mrkoll samlar in uppgifter från offentliga register hos myndigheterna och raderar vanligtvis inte uppgifter. De påpekar att ”Om en uppgift om dig är felaktig rekommenderar vi dig att vända dig till den källa där den har sitt ursprung – vanligtvis en myndighet. Därefter kommer rätt information även att visas i vår tjänst.”
Men om du vill kontakta Mrkoll.se kan du mejla till hej@nusvar.se och be dem ta bort dina uppgifter. Ange ditt namn och personnummer så de vet vilka uppgifter som ska tas bort.
Gå till birthday.se. Sök efter dig själv. Använd sökfunktionen för att hitta din profil. Använd kontaktformuläret: Gå längst ner på sidan och klicka på ”Kontakta Birthday”. Där kan du fylla i ett formulär med ditt namn och personnummer och be att din information tas bort. Skicka formuläret och vänta på svar. Birthday går inte att nå via telefon.
■ Enligt GDPR (dataskyddsförordningen) har du rätt att begära att personuppgifter tas bort, och företagen är skyldiga att hantera din begäran.
Många sajter använder ditt personnummer för att identifiera dig. Du kan behöva ange detta för att begäran ska behandlas korrekt.
Det är en bra idé att spara en kopia av din begäran och notera datumet när du skickar in din förfrågan.
Vissa tjänster kan kräva att du identifierar dig, antingen via e-post, telefon eller ett formulär, för att säkerställa att du är den som begär borttagning.
Räkna med att det kan ta några dagar upp till ett par veckor innan uppgifterna är helt borttagna.
Tvåstegsautentisering (förkortas 2FA, efterTwo-Factor Authentication på engelska) är en säkerhetsfunktion som lägger till ett extra skyddslager vid inloggningar, utöver lösenord.
Det kräver två steg för att bekräfta din identitet: något du vet (ditt lösenord) och något du har (till exempel en mobiltelefon).
Gör så här för att installera tvåstegsautentisering på Gmail:
1. Logga in på ditt Google-konto.
2. Gå till Säkerhet från menyn
eller inställningarna.
3. Under ”Inloggning på Google”,
klicka på Tvåstegsverifiering
och välj Kom igång.
4. Ange ditt lösenord om du blir
ombedd.
5. Välj din verifieringsmetod (t ex
SMS, Google Authenticator-app)
och följ instruktionerna för att
verifiera.
6. Bekräfta och aktivera 2FA.
7. Går även att göra på till exempel
sociala medier, som Facebook.
Visste du att vem som helst kan skriva sig på din adress eller styra om din post utan att du får veta det? Det kan du förhindra genom att aktivera adresslåset på Svensk adressändring. Det skyddar mot att din postadress ändras eller eftersänds utan ditt godkännande. Då kan ingen ändra din adress utan att identifiera sig via mobilt bank-id eller annan säker identifiering.
Så här gör du: Gå in på adressandring.se. Klicka på ”Mitt adresslås” och aktivera det. Adresslåset spärrar obehörig adressändring, eftersändning och lagring av din post. Du får ett larm via mejl och sms så fort någon folkbokför sig på din adress hos Skatteverket. Om du blir larmad kan du direkt kontakta Skatteverket och bestrida uppgifterna. Tjänsten är gratis.
Använd Skatteverkets tjänst för att spärra dig mot ändring av din folkbokföringsadress.
Logga in på Skatteverket.se, välj Folkbokföring och gå till Spärra obehörig adressändring så kommer ingen att kunna ändra din adress.
Du kan göra det ännu svårare för bedragare genom att också skaffa en digital brevlåda (Kivra är kanske det mest kända exemplet) och se till att du får post från myndigheter, kreditupplysningsföretag och banker dit istället för till din fysiska brevlåda.
Håll koll på de meddelanden du får om kreditupplysningar som tagits – om du inte känner igen dem kan det vara frågan om ett pågående försök till id-kapning.
Ring kreditföretaget (t ex UC, Bisnode, Creditsafe) och meddela dem att du misstänker att någon försöker kapa din identitet. De kan ibland erbjuda tillfälligt skydd eller övervaka nya kreditupplysningar.
Spärra din kredit. Du kan sätta en kreditskanning eller kreditspärr hos flera av de större kreditföretagen. Detta innebär att ingen kredit kan beviljas i ditt namn utan att du själv bekräftar det. Detta görs vanligen genom bank-id och hindrar obehöriga från att ta lån eller teckna abonnemang i ditt namn.
Gör en polisanmälan. Om du misstänker att någon faktiskt försökt utnyttja din identitet, gör en anmälan om identitetsintrång hos polisen. En polisanmälan kan vara nödvändig för att bestrida obehöriga skulder eller abonnemang som eventuellt tecknats i ditt namn.