Så många avstår från att boka läkarbesök på nätet
En av fyra svenskar har avstått från läkarbesök. Internetstiftelsen undersökning bekräftar PRO:s undersökning: De digitala vårdtjänsterna är för svåranvända.
En av fyra svenskar har avstått från läkarbesök. Internetstiftelsen undersökning bekräftar PRO:s undersökning: De digitala vårdtjänsterna är för svåranvända.
Den oberoende och allmännyttiga Internetstiftelsen undersöker årligen hur befolkningen i Sverige beter sig på nätet. I 2025-års upplaga av ”Svenskarna och Internet” finns information om användningen av AI-verktyg, sociala medier, kommunikationsappar, falska annonser och hur internet påverkar kärlekslivet.
När det kommer till hälso- och sjukvårdens e-tjänster och appar upplever många dem som krångliga.
Internetstiftelsens rapport visar att nästan en fjärdedel av svenskarna, 25 procent, har avstått från att boka ett läkarbesök eftersom de upplever att e-tjänsterna och apparna varit för svåra att använda. Bland de äldsta personerna är det inte ovanligt att ha avstått flera gånger att boka besök. Men de äldre delar denna upplevelse med unga vuxna som, trots att de har vuxit upp med internet i hög grad, uppger att de inte bokat läkartid eftersom det varit för svårt.
Rapporten visar också att personer med en funktionsnedsättning och de som är födda utanför Sverige drabbas i ännu högre grad när e-tjänsterna inte är användarvänliga.
Pensionärernas riksorganisation, PRO, har tidigare påpekat problemet med krångliga e-tjänster:
– Men det är inte bara de äldre som ska bli bättre på att hantera tekniken, utan även de som tillhandahåller digitala tjänster, framhöll dåvarande förbundssekreteraren Johanna Hållén redan 2022.
Det var i samband med att över 15 000 av PRO:s medlemmar deltog i undersökningen om användning av internet, smarta telefoner, datorer och surfplattor i Digisen-projektet.
Digisen drevs mellan 2021-2024 av PRO i samarbete med föreningen Begripsam, som vill göra samhället mer tillgängligt för personer med kognitiva svårigheter, och med stöd från Allmänna arvsfonden. PRO-medlemmar och förtroendevalda arbetade ideellt inom projektet.
Syftet med Digisen var att göra äldres digitala vardag enklare. PRO vill minska det digitala utanförskapet bland äldre genom att rusta äldre att bli digitala, eller mer digitala. Och också genom att arbeta för att digitala tjänster ska vara enkla att använda.
Läs rapporten här: Svenskarna och Internet 2025
Läs också: Digitala vårdtjänster svåra för både äldre och personal
”Vårdens e-tjänster för tidsbokning upplevs vara svårnavigerade
Fler än var tionde svensk känner att de digitala vårdtjänsterna försvårar tidsbokning för dem. Allra mest drabbade är de i pensionsåldern och i synnerhet de äldsta kvinnorna. De äldre berättar att tekniken är för svår och gör dem otrygga. Yngre är mer frustrerade över att tekniken är ”buggig och ofärdig”. Både yngre och äldre kan uppleva e-tjänsterna som krångliga och svårnavigerade med ”många klick och irrelevanta frågor”. Dessutom upplever många att alla lediga tider inte syns online, vilket gör att de ändå måste ringa för att hitta en tid som passar.”
”Digital tidsbokning försvårar för de som inte vet vad deras symptom beror på
Vårdens e-tjänster kan göra tidsbokning särskilt svårt för de som inte vet vad deras symptom beror på, eftersom de inte vet vilken vårdkategori de ska välja. Även de som söker vård för en specifik åkomma kan vara kritiska, eftersom de tycker att e-tjänsternas valbara alternativ inte är tillräckliga. Att behöva beskriva sina symptom i text utan motfrågor från en läkare eller sköterska kan också kännas svårt, och många är rädda för att hamna fel och bli ´runtskickade´.”
Läs mer på Internetstiftelsen: Svenskarna och internet