PRO fortsätter kampen mot digitala utanförskapet
Pandemin tvingade fram ett tekniksprång bland många PRO:are. Men det finns fortfarande digitala klyftor i befolkningen. Det visar en stor undersökning bland PRO:s medlemmar.
Pandemin tvingade fram ett tekniksprång bland många PRO:are. Men det finns fortfarande digitala klyftor i befolkningen. Det visar en stor undersökning bland PRO:s medlemmar.
– Nu vill vi minska gapet. Det måste bli enklare att använda digitala tjänster, säger Johanna Hållén, förbundssekreterare för Pensionärernas riksorganisation när rapporten presenterades.
Över 15 000 av PRO:s medlemmar deltog i undersökningen om användningen av internet, smarta telefoner, datorer och surfplattor. Viktigt i sammanhanget är att påpeka att de medlemmar som sällan eller inte alls använder internet inte ingick.
Deltagarna i PRO:s grupp var från 65 år och äldre. De jämfördes med en kontrollgrupp bestående av deltagare under 65 år och dessutom med en grupp funktionsnedsatta personer.
I rapporten som gjorts inom det treåriga PRO-projektet Digisen i samarbetet med föreningen Begripsam, som vill göra samhället mer tillgängligt för personer med kognitiva svårigheter, identifieras upplevda skillnader i internetanvändning mellan PRO:s digitala medlemmar och andra grupper i samhället.
Undersökningen visar att klyftorna är minst när det kommer till att betala räkningar, använda e-post och kolla vädret. Större är skillnaderna när det gäller mediekonsumtion, sociala medier och e-handel.
Inte i ett enda av de undersöka områdena är internetanvändningen lika stor bland PRO:s medlemmar som i den yngre kontrollgruppen. Allra störst är det digitala gapet för personer med funktionsnedsättningar.
Enligt rapporten lyckades inte vården nå ut till PRO:s medlemmar med digitala vårdmöten under pandemin. Eftersom äldre var en utpekad riskgrupp konstaterar rapporten vidare att det var ett misslyckande att inte fler äldre erbjöds vårdmöten via nätet. Detta eftersom många av deltagarna i undersökningen var redo för digitala möten och dessutom hade den kompetens som krävdes.
PRO-medlemmarna uttrycker enligt rapporten önskemål om mer kunskap om teknikutrustningen som de upplever svår att använda. De har också sämre tillgång till smarta telefoner jämfört med kontrollgruppen.
PRO och Digisen-projektet, som finansieras med medel ur Allmänna arvsfonden och pågår till och med 2024, strävar efter att via föreningarna även nå fler av de medlemmar som är ovana eller inte alls använder internet idag.
– Men det är inte bara de äldre som ska bli bättre på att hantera tekniken, utan även de som tillhandahåller digitala tjänster, säger Johanna Hållén.
Så använder PRO:s (digitala) medlemmar internet
Därför är det svårt att använda digitala tjänster
De hjälper äldre att bli digitala