Bedrägerierna som tredubblats de senaste åren
Anmälningar om bedragare som utger sig för att vara poliser, sjukvårdspersonal eller banktjänstemän har nästan tredubblats de senaste fem åren.
Anmälningar om bedragare som utger sig för att vara poliser, sjukvårdspersonal eller banktjänstemän har nästan tredubblats de senaste fem åren.
– De som ringer upp är oftast väldigt förslagna och duktiga på att dupera människor, säger Paul Pintér på Stöldskyddsföreningen i ett pressmeddelande.
Stöldskyddsföreningen har tagit fram statistik från Brottsförebyggande rådet, Brå, som visar den här stora ökningen. 2024 fick polisen 13 803 anmälningar av den sorten. Brotten kallas för befogenhetsbedrägeri och går ut på att få offret att lämna ifrån sig bankuppgifter eller använda sitt bank-id genom att bedragaren påstår sig ringa från en myndighet, sjukvården eller banken.
Ett tillvägagångssätt som är vanligt, och kanske extra cyniskt, är att bedragaren påstår att pengar försvunnit från den uppringdes konto och att man ska hjälpa till att få tillbaka dem. Istället får bedragaren tillgång till bankuppgifter och i slutändan den uppringdes pengar.
– En varningssignal är exempelvis när någon frågar efter personliga uppgifter eller bankkoder. Banker och andra jobbar inte på det sättet och då ska du direkt lägga på luren, säger Paul Pintér på Stöldskyddsföreningen.
Den här typen av bedrägerier kan också utföras via sms, email och – genom att komma och knacka på dörren. Då är de ofta ute efter pengar, bankkort eller smycken.
– Många medlemmar hör av sig till PRO och vår konsumentvägledning och vittnar om exakt detta tillvägagångssätt. Bedragarna är oerhört förslagna, säger Ola Nilsson, sakkunnig på Pensionärernas riksorganisation, PRO.
2024: 13 803
2023: 12 312
2022: 10 722
2021: 6282
2020: 4676