Nyhet

Rusning bland PRO-medlemmar till konsumentstöd

Förtvivlade pensionärer, som via telefonsamtal lurats in i avtal de inte förstår att de ingått, eller som de ovetande accepterat genom ett sms-svar. Sedan Sveriges Konsumenter tillsammans med bland andra PRO startade projektet med personlig konsumentvägledning, strömmar samtalen in.

Publicerad 2 februari feb 2024
Bedrägeri sker ofta per telefon. Foto: Tiina Moilanen Demargne

Telefonerna går varma hos konsumentvägledarna vid Sveriges Konsumenter sedan organisationen tillsammans med bland andra PRO och SPF Seniorerna i mars i fjol startade ett nytt projekt, ”Konsumenträtt för alla”, finansierat av Allmänna arvsfonden.

Syftet med projektet, som bland annat omfattar personlig och gratis konsumentvägledning till PRO:s medlemmar, alltså en medlemsförmån, är att lyfta behovet av konsumentvägledningen ute i kommunerna. Ett behov som har visat sig vara stort, och som har gett de tre kvalificerade konsumentrådgivare som bemannar telefonrådgivningen fullt upp.

+
-