Tänk på det här om du behöver köpa ny mobil
Förbered dig och se upp för merförsäljning. Det är de viktigaste råden för den som ska köpa en ny mobiltelefon.
Förbered dig och se upp för merförsäljning. Det är de viktigaste råden för den som ska köpa en ny mobiltelefon.
Konsumentvägledaren Christine Fransholm delar med sig av sina bästa tips när tusentals mobiler behöver bytas ut.
Äldre mobiltelefoner, som gamla knapptelefoner och tidiga versioner av smarta telefoner, har inte tekniken som krävs för att koppla upp sig på de nya näten 4G och 5G när de gamla mobilnäten, 2G och 3G, snart stänger ner. För de som behöver köpa nya telefoner kan det vara en djungel att hitta rätt telefon för sina behov.
Christine Fransholm, konsumentvägledare på den ideella organisationen Sveriges Konsumenter, råder de som nu står villrådiga att börja med att fundera på vad man faktiskt använder telefonen till. Surfa? Spela spel? Ta bilder? Eller kanske bara ringa? Att vara förberedd är A och O anser hon.
– Det kan vara svårt när man kommer till en butik om man inte har kött på benen. Det kan också vara klokt att tänka att det inte är idag jag ska köpa, utan idag går jag in och hör mig för, säger hon.
Det första man kan fundera på är om man vill ha en enklare knapptelefon eller en smart telefon. Det kan också vara klokt att titta på hur ens abonnemang ser ut idag. Vad betalar du per månad? Hur mycket surf har du? Behöver du mer eller mindre? Ska du behålla ditt nuvarande abonnemang eller byta? Det går att hitta information om vad man har för abonnemang på ”Mina sidor” på operatörens hemsida. Där kan man också se hur mycket internetsurf man faktiskt förbrukar.
– Det är viktigt att tänka utifrån sina behov så att man inte sitter och betalar för mycket, säger Christine Fransholm.

Hon rekommenderar att man köper sin nya telefon i butik, där man kan klämma och känna på produkterna och be om hjälp av personalen. Men hon varnar samtidigt för att en del säljare kan försöka sälja på en onödiga varor.
– För den äldre åldersgruppen är ofta merförsäljningen ett stort problem. Man kan mötas av ganska påstridiga försäljare som vill sälja på en för mycket. Många blir övertalade att köpa tjänster och abonnemang som man kanske inte alls har ett behov av, säger Christine Fransholm. Det kan handla om till exempel routrar för internet, ett större abonnemang än det man behöver eller en mer avancerad telefon än vad som är nödvändigt.
Förutom mobiltelefoner är det många andra produkter i ens hem som kan behöva bytas ut när 2G och 3G-näten stängs ned den första december. Det handlar bland annat om hemlarm, självkörande gräsklippare, viss teknik i bilar, luftvärmepumpar och mycket mer.
Därför råder Christine Fransholm på Sveriges Konsumenter alla att ta reda på vad man själv har hemma som påverkas.
– Gör en inventering hemma av vilka produkter du har som berörs av det här. Prata med vänner och bekanta för att dela kunskap med varandra. Man kommer inte alltid på själv vilka saker man har som påverkas, säger hon.
Därefter kan man kontrollera om prylarna faktiskt behöver ersättas av nya eller om man kan uppdatera dem. Den informationen kan finnas i manualen eller så kan man vända sig till återförsäljaren för att få hjälp.
På sajten bytnat.nu kan man också läsa om olika produkter som berörs. Där finns även annan information om övergången från de gamla till de nya näten.
PRO erbjuder i samarbete med Sveriges Konsumenter gratis konsumentvägledning för medlemmar.
Det här kan du få stöd och hjälp med:
E-post: radgivning@konsumentcentrum.se
Telefon: 08-674 43 74
Mer information: Konsumentvägledning | PRO
Flera kommuner erbjuder också konsumentvägledning. Du kan läsa mer och söka efter din kommun på denna sida: Få hjälp från kommunal konsumentvägledning | Konsumentverket
Om något gått fel vid ett köp kan du också kontakta Konsumentverket.
Logga in på PROmervärde.se och ta del av aktuella erbjudanden.