Nyhet

Lurad på 50.000 i swishbedrägeri – får stöd av KO

Den 79-åriga kvinnan lurades att swisha 50 000 kronor till bedragare som utgav sig att vara från banken. Nu får hon stöd av Konsumentombudsmannen, KO, i tvisten mot banken. – Det är bankernas ansvar att få stopp på bedrägerierna, säger PRO:s sakkunniga Ola Nilsson.

Publicerad 18 januari jan 2023
Bedrägeri sker ofta per telefon. Foto: Tiina Moilanen Demargne

Som PROpensionären tidigare berättat ledde en dom i Högsta domstolen i somras fram till att  drabbade konsumenters möjligheter att få pengarna tillbaka av banken ökar efter ett bedrägeri. Men HD-domen är inte vägledande för alla typer av bankbedrägerier. Därför vill KO nu se domstolspraxis för att hjälpa fler bedrägeridrabbade personer och ger så kallat KO-biträde till kvinnan i tvisten mot banken eftersom frågan är principiellt viktig. Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell anser att bankerna, ARN och bankkunderna behöver få klara riktlinjer för vad som gäller vid olika former av bedrägerier.

Cecilia Tisell, generaldirektör och konsumentombudsman, KO. Foto: Øyvind Lund

KO beskriver det aktuella fallet:  ”Gunnel, 79 år. Hon blev uppringd av ett ’låneföretag’ och informerades om att ett lån tecknats i hennes namn. Eftersom hon inte tagit något lån blev hon stressad, och sedan lättad över att bankens säkerhetsavdelning skulle hjälpa henne att ordna upp misstaget. Och mycket riktigt ringde det strax från bankens telefonnummer. Problemet var bara att varken låneföretaget eller bankens säkerhetsavdelning var äkta, utan förslagna bedragare. De förmådde henne att föra över nästan 50 000 kronor från sitt konto till ett annat konto, och så var pengarna borta.”

+
-