Nyhet

PRO kräver: Ersätt fler lurade bankkunder

– Att låta äldre personer som blivit grundlurade stå för hela förlusten medan banken helt slipper ansvar är ovärdigt. Det säger Åsa Lindestam, ordförande i Pensionärernas riksorganisation, PRO, och kräver i ett öppet brev till landets banker upprättelse för de drabbade.

Publicerad 23 november nov 2022
En lagändring är nödvändig för att stoppa bedrägerierna mot äldre, men bankerna kan redan nu göra mer för att stoppa bedragarna, enligt PRO:s ordförande Åsa Lindestam. Foto: golubovy/iStock och Anneli Nygårds

Som PROpensionären tidigare berättat är det Allmänna reklamationsnämnden, ARN som kommit med ny praxis och rekommendation efter ett domslut i Högsta domstolen, HD, i somras. Domstolen slog då fast att Länsförsäkringar var skyldig att ersätta en man med 385 000 kronor, och också betala rättegångskostnaderna, efter bedrägeri med bank-id 2018.
– Utan HD:s vägledande dom hade förhållandet varit det motsatta, vågar jag påstå. Domen är av mycket stor betydelse för människor som har drabbats av bankbedrägerier. Det gläder mig att ARN nu ändrar sin praxis i enlighet med HD:s vägledning och rekommenderar bankerna att ersätta sina drabbade kunder, kommenterade Cecilia Tisell, Konsumentombudsman, KO, och generaldirektör för Konsumentverket, fallet tidigare i höst.

PRO har länge bevaka frågan och bland annat tillsammans med Polisen och studieförbund informerat och utbildat medlemmar om hur man kan skydda sig mot bedrägerier. Men bedrägerierna mot äldre ökar kraftigt och PRO konstaterar att det behövs fler insatser –  inte minst från politiskt håll.

+
-