TV4: Så manipulerar ICA priserna i PRO:s matkasse
Flera av de största ICA-handlarna sänker priserna i samband med Pensionärernas riksorganisations stora undersökning, för att sedan höja dem igen. Det visar TV4:s granskning i Kalla fakta.
Flera av de största ICA-handlarna sänker priserna i samband med Pensionärernas riksorganisations stora undersökning, för att sedan höja dem igen. Det visar TV4:s granskning i Kalla fakta.
(Uppdaterad) Som PROpensionären skrivit tidigare i höst tycktes ett priskrig ha brutit ut inför PRO:s årliga undersökning. Willys- och ICA-butiker rapporterades sänka priserna på varor som ingick i förra årets PRO-kasse.
TV4-programmet Kalla faktas granskning bekräftar nu detta. Under 2024 och 2025 har minst 23 ICA-butiker ändrat priset på flera matvaror under den period som PRO:s prisundersökning brukar genomföras.
– Det här är ju egentligen fusk. Det är inte riktigt schysst, säger pensionären Lars-Ivar Jönsson som ofta handlar på ICA Maxi i Kalmar, till TV4.
Patrick Wiberg är butikschef på Ica Maxi Kalmar och medger att de ändrar priserna men hänvisar till att Willys gör samma sak.
– Om jag har som uppgift att hålla lägst priser över tid, då följer jag det, säger han i programmet.
Kalla fakta har i sin granskning med regelbundenhet laddat ner data från ICA:s webbplats där butikers dagspriser för olika varor listas. Prisändringarna har jämförts över tid, för att fånga upp förändringar, under den period runt veckorna 43 och 44 som undersökningen normalt görs av PRO:s frivilliga prisundersökare.
TV4:s granskning har fokuserat på de varor som ingått i PRO:s matkasse tidigare år.
PRO har sedan starten av prisundersökningen, 1991, kontinuerligt sett över och ändrat rutinerna. Det gäller även tidpunkten, även om det oftast har varit på hösten.

– Det är bara PRO som vet exakt när vi genomför undersökningen och vilka varor vi undersöker. Men den här uppmärksamheten om butikskedjornas fusk ger oss all anledning att se över när vi genomför undersökningen framöver, säger Christine Cars-Ingels, PRO:s generalsekreterare, och fortsätter:
– Vi ser kontinuerligt över hur det kan förbättras. Vi arbetar bland annat med avvikelsehanteringen, innehållet i PRO-kassen och att få med fler butikskedjor och fler prisundersökare varje år.
PRO:s prisundersökning är Sveriges största prisjämförelse som genomförs av konsumenter och i hela landet. Den första undersökningen gjordes 1991. Idag är undersökningens syfte, förutom att pressa priserna, även att skapa en prismedvetenhet och att utse Sveriges mest pensionärsvänliga butiker.