Stockholm har lagt ner sin app för parkering, oklart varför, och låter nu konsumenterna välja mellan fyra privata appar, varvid gamlingar, som jag, försöker sälja sina bilar, eftersom de inte kan få ordning på de nya apparna.
Konsumenterna utsätts för en störtskur av obegripliga anvisningar och får frågor, omöjliga att besvara; återstår att sälja bilen.
Den pågående digitaliseringen ligger ännu i vaggan, vilket märks på den usla användarvänlighet man ideligen möter.
Jag vågar mig på följande påstående: Alla som med bil besöker en herrgård, en nationalpark, en berömd trädgård, ett museum, en på landet liggande konsthall … alla dessa besökare har ett betalkort.
Alltså borde dessa inrättningar ha en parkering där man betalar med sitt kort. Precis som man över hela landet kan köpa bensin på kortet eller handla i en butik.
Men icke!
Istället presenterar man en app som måste laddas ner med stort krångel, varvid man helt i onödan måste uppge ett antal personuppgifter. På många ställen har man insett att det kan knepa till sig för dem som inte är så vana vid det digitala. Därför har man inrättat ytterligare en tjänst varigenom man kan sms:a sina P-önskemål.
Detta är om möjligt ännu krångligare och resulterar i att man tre veckor senare får ett inbetalningskort, försett med ett fett påslag för fakturering. Om man nu lyckas med sms:andet.
En parkeringsprocess kan ta upp till en halvtimme, inkluderande rådfrågning av andra besökare som med samma grad av förvirring och ilska glor i sina mobiler.
Sedan inträder man i trädgården, nationalparken eller vad det nu är, på uselt humör och förbannad på allt.
Rekord i krångel upplevde vi vid
Tyresö slott. Vi hade bestämt oss för att följa med på en guidad tur, som började klockan ett. Hon var nu tjugo över tolv.
På grusplanen utanför entrén fanns en skylt där man uppmanades betala inträde och guidning genom QR-koden, allt rubricerat med det nyspråkliga ”Betala enklare”.
Alla tre i sällskapet började nu att försöka tränga genom dimmorna bakom QR-koden. Varför, tänkte man, måste jag uppge epostadess och kortnummer bara för att gå på guidad tur genom Tyresö slott?
Tiden gick, ingen av deltagarna skulle hinna betala före klockan ett. Vi avbröt alla betalningsförsök och beslöt att strunta i guidningen.
Men en av deltagarna sa:
– Låt oss gå in och prata med guiden …
– Finns det verkligen inget annat sätt att betala än genom den där QR-koden? Frågade vi en ung dam bakom disken.
– Jovisst, sa hon, ni kan betala med kort här i kassan.
Det tog 6,5 sekunder för oss alla tre, en i sänder, att betala och vi hann med guidningen klockan ett.
Någon timme senare upptäckte vi en apparat nere vid parkeringen, väl dold i ett buskage, där man kunde betala med kort.
Ytterligare en ångestladdd appnedladdning helt i onödan!
Kan ni låna mig en häcksax ska jag frilägga den där kortapparaten, androm till hugnad. ●