Musik

En legendar har avslutat

Keith Jarrett sista album. En stor, stor musikhändelse. Jag skulle vilja hävda att 1975, när han släppte klassiska The Köln concert, så förändrades musikvärlden en smula. En lite ostämd flygel skapade magi. 

Albumet spelades in 2016. Två år senare drabbades Keith Jarrett av två strokes. Foto: Rose Anne Colavito /ECM Records

Keith Jarrett gjorde flera solopianoalbum sen. Alla var bra och flera var fantastiska. När han skulle spela på Konserthuset i Stockholm var jag så övertänd att jag bestämde mig för att göra den omöjligaste vinkeln på en artikel som det var möjligt för att visa hans gränsöverskridande storhet.
Jag ringde Per Ahlmark och dagen efter var hela Aftonbladets nöjessidor nedsållade med att Per Ahlmark – av alla – hyllade Keith Jarretts poetiska kraft och jag intervjuade även en uteliggare på Södermalm. Alla avgudade Jarrett.
Och konserten i Stockholm blev så klart sanslöst bra. Alla var där
– utom Ahlmark som inte fick tag på nån biljett. Så kan det gå.
Kölnkonserten blev en mångmiljonsäljare. Kanske jazzens allra största nånsin. Meditativ, vacker, känslofylld, svängig.
Nya albumet från Bordeaux spelades in 2016.
Det är den sista konserten som Jarrett gjorde innan han 2018 drabbades av två strokes. Hans vänsterhand är numera helt utslagen.
Det gör självklart varje sekund av sanslös alkemi extra känslosamt laddad här. Det är melodiskt, det är tekniskt, det är vackert på Debussy-nivå och det svänger som vilken Charlie Norman-boggie som helst – fast utan komp. Det är gospel, det är lyrik, det är poesi, det är kärlek utan hud, det är blues bortom all tröst.
Jarretts hela universum är två händer, tio fingrar och 88 tangenter som levererar ett universum av kärlek och världens bästa musik.
Igen.
För sista gången.
Snyft.

Bordeaux Concert
Keith Jarrett

+
-