
humorgruppen Kaj. Gruppen har sedan 2009 hunnit ge ut sju album och skapat två musikaler. Foto: Erik Åhman
Snart är det dags för den stora Eurovisionfinalen i Basel i Schweiz (12-17 maj) och då är det också dags för kulmen på den extrema kulten kring det finländska fenomenet Kaj och deras bastupop som chockat hela det finkulturella etablissemanget kring allt vad Mello och fulpop heter:
Måns Z gråter och surar, ni vet.
Popskribenterna gnäller och hatar, ni vet.
Och framförallt: förskolebarnen jublar och dansar.
Precis som det ska va’, alltså, med Mello. Inget är nytt under solen.
Men Kaj har funnits längre än så och förra året kom deras senaste album med den något förvånande titeln Karar i arbeit och om jag får gissa så tilltalar den förskolebarnen betydligt mindre än bastu-hiten.
Snarare tror jag den kan tilltala gamla progglyssnare som en gång i tiden gillade Dag Vag, Iggesundsgänget och Aston Reymers Rivaler. Kantigt och mycket charmigt med andra ord.
Texterna är sanslöst speciella. Liknar inget annat. Vilka annars skulle komma på tanken att skriva ett album kring temat karlar i arbete? Inte många.
Men texternas ironiska tokroligheter kompenseras rikligt med melodierna och distansen och de dansanta inslagen.
Jag tror inte det finns något band i Norden som är så dansvänliga som Kaj. Inte ens Vikingarna.
Och texterna är ju vanliga berättelser om mäns liv – inte bara i arbete. Här finns centralpoesi om det vanliga livet och kivet på kontor med allt vad relationer heter. Som den här från fina Ängeln i e-posten:
”Jag har pengar på banken/du har fjäril i svanken.”
Varken mer eller mindre.
Vinner Kaj i Basel? Knappast. Det vore i så fall en större sensation än när Herreys krossade allt motstånd 1984. ■
Karar i arbeit
Kaj
Med titeln: Nyfiken idisslare
Det har gått exakt 16 sekunder in på första låten när ett av popvärldens mest starka varumärken hörs och det tydligare än man bara kunde hoppas; Ian Andersons tvärflöjt med den väsande exaktheten den haft ända sen genombrottet med Aqualung 1971.
Har den kvar finessen? Har den kvar den lyriska kraften?
Jag tycker nog det. Åtminstone tillräckligt mycket av den.
Jag såg Jethro Tull live nångång under de gyllene åren. Jag var hänförd och betagen. Ian Anderson hade galenhetens yviga frisyr och åthävor – men styrde sitt band som en manisk studierektor.
Jag kunde inte önska mer.
Nya albumet då? Bra? Ja, faktiskt. Det låter som det ska. Ganska bekant. Ganska fräscht. Ganska mysmossigt. Ganska bra.
Låtarna är välskrivna. Sången sitter där. Och så flöjten … vad mer kan man begära.
Curious Ruminant
Jethro Tull
Missa inte …
● Sam Fender är Ulf Lundells favorit bland yngre artister. Han tjatar ständigt om honom i sina Dagböcker. Och inte mig emot. Sam är pigg och precis lagom modern på nya albumet People Watching.
● Jason Isbell är ojämn men han är aldrig ointressant och på nya Foxes in the snow är allt är så nerskalat att sångernas nakenhet blir mycket fascinerande.
● Neil Young spelade in Oceanside Countryside 1977 i olika studior men först nu släpps hela albumet. Är det bedårande countrymättat? Ja. Är det bra? Mycket.