Varje generation lever i sin filterbubbla
Har du svårt att prata politik med barnbarnen eller andra yngre? Det kan bero på att ni hämtar information från helt olika ställen på nätet och inte delar världsbild.
Har du svårt att prata politik med barnbarnen eller andra yngre? Det kan bero på att ni hämtar information från helt olika ställen på nätet och inte delar världsbild.
De flesta äldre informerar sig om politiska frågor och det stundande valet via traditionella medier som tv och tidningar. De yngsta väljarna föredrar sociala medier som många äldre väljer bort – fastän de generellt är mer intresserade av politik. Det visar Internetstiftelsens senaste rapport.
Många avstår från att uttrycka politiska åsikter på nätet för att slippa hat, hot eller hård kritik.
– Det är ett stort demokratiskt problem, även om undersökningen visar att de flesta snarare begränsar sig i stället för att tystna helt. Det politiska samtalsklimatet på nätet, och även samtalsklimatet över lag, är alldeles för hårt, kommenterar Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen, undersökningen.
Enligt delrapporten ”Svenskarna och internet: Valspecial 2022” är Facebook den vanligaste sociala nätverksplatsen för att ta del av politisk information eller politiska budskap för alla utom de yngsta väljarna. För de yngsta väljarna är Instagram den vanligaste plattformen. Nästan varannan 00-talist tar varje vecka del av politiskt innehåll på Instagram.
En fråga som aktualiseras i och med rapporten är om de olika sätten att informera sig och agera politiskt på gör att befolkningen i olika åldrar inte har samma världsbild.
– Det kan finnas en utmaning i att olika väljargruppers kanalval och beteenden skiljer sig åt. Kan det medföra att de får olika bild av det politiska landskapet? frågar sig Jannike Tillå, affärsområdes- och kommunikationschef, Internetstiftelsen och fortsätter:
– Om man ska hårddra det konsumerar förstagångsväljare oftast politiskt innehåll i sociala medier, kanaler som lämpar sig för kortare innehåll och ofta utan redaktörskap, medan äldre väljargrupper oftare tar del av politiskt innehåll i traditionella mediekanaler som har mer utrymme för analys och fler perspektiv.