Pjäs med och om kvinnor på Dramaten
I vår spelas den brittiska pjäsen Blank, om kvinnor som har hamnat i kontakt med rättsväsende och socialtjänst, på Dramaten i Stockholm. På scen står tio skådespelare, enbart kvinnor. Ingela Olsson är en av dem.
I vår spelas den brittiska pjäsen Blank, om kvinnor som har hamnat i kontakt med rättsväsende och socialtjänst, på Dramaten i Stockholm. På scen står tio skådespelare, enbart kvinnor. Ingela Olsson är en av dem.
Kan du berätta om pjäsen?
– Det övergripande temat är kvinnor som på olika sätt varit nära kriminalitet. Kriminella, brottsoffer, anhöriga, socialarbetare. Jag spelar bland annat en kvinna vars son blivit mördad, säger Ingela Olsson.
I samarbete med det brittiska teaterkompaniet Clean Break, som startats av två kvinnor i fängelse, har manusförfattaren Alice Birch skapat hundra fristående scener om utsatta kvinnor. Varje regissör får sedan välja vilka scener som ska vara med, i vilken ordning och med hur många skådespelare. En sorts ”bygg din egen pjäs”.
Så även om Maria Åberg regisserade urpremiären i London 2019 och nu även regisserar på Dramaten är det långt ifrån samma pjäs som spelas. I den här uppsättningen kommer trettio helt andra scener med. Ingela Olsson har fem roller.
– Det är bland annat en mamma vars dotter droppar en omvälvande sak. Jag kan egentligen inte tala så mycket om det, vi har precis börjat jobba.
Det är ett annorlunda sätt att arbeta på men Ingela Olsson har jobbat så förut.
– Det är en speciell utmaning, det är inte så att det ena följer på det andra. Här måste jag dyka in i en specifik situation, jag måste smacka dit karaktären från första stund.
Att pjäsen utspelar sig i Storbritannien betyder inte att den inte är allmängiltig även i Sverige.
– Människans förmåga till både kärlek och våld och allting däremellan är universell och därför igenkännbar överallt, säger Ingela Olsson.
Pjäsens författare Alice Birch har även bearbetat klassiker för teaterscenen, som Ingmar Bergmans Scener ur ett äktenskap. När hennes namn nämns påpekas det alltid att hon även skrivit för framgångsrika tv-serier som Normala människor och Succession, satiren om en superrik, dysfunktionell familj som äger ett medieimperium. Hennes stil har beskrivits som ett rytmiskt användande av språket, där varje replik är laddad med undertext.
Känns hennes röst igen i den här pjäsen?
– Varje produktion har sin egen tonalitet och Alice Birchs språk färgar arbetet. Hennes svarta humor och förmåga att teckna särpräglade karaktärer känner man igen, säger Ingela Olsson. ■
Blank
Dramaten Stockholm, premiär 8 maj